Waarmee kunnen wij u helpen?
Wil je meer weten over de .co.nl extensie of heb je vragen over het realiseren van je website, neem dan contact met ons op, of kijk bij de FAQ’s of het antwoord op jouw vraag er bij staat.
Veenland 29, 2291 NS Wateringen
FAQ’s
Algemeen
-De letters: a – z
-De cijfers: 0- 9
-Het koppelteken: (-)
-Speciale karakters (IDN): ß, à, á, â, ã, ó, ô, þ, ü, ú, ð, œ, ê, ë, ì, í, ø, ù, î, û, ñ, é, æ, å, ï, ç, è, õ, ÿ, ý, ò, ä
Een domein bevat minimaal 2 letters en/of cijfers en maximaal 63 karakters en mag niet beginnen of eindigen met het koppelteken. Vanaf 15 april 2014 ondersteunt de CO.NL Operator ook IDN (met de hierboven vermelde karakters).
1. Controleer via de whois (zie rechts bovenaan deze website) of uw domeinnaam nog beschikbaar is
2. Wanneer u een beschikbare naam heeft gevonden, neemt u contact op met één van de geaccrediteerde CO.NL Registrars en verzoekt deze registrar de naam voor u vast te leggen.
.co.nl en de Operator
Dit geeft al aan dat .co.nl domeinnamen allereerst een voor de handliggende internationale uitstraling hebben en ten tweede dat buitenlandse bezoekers beter bediend worden wanneer uw website (ook) via de .co.nl extensie bereikbaar is. Daarnaast is het natuurlijk zo dat alle domeinnamen weer opnieuw ter registratie beschikbaar zijn, waardoor iedereen weer een eerlijke kans heeft op een mooi domein.
SIDN is niet betrokken bij de exploitatie van het Second Level Domain .co.nl.
Geschillen
1. Neem contact op met de huidige eigenaar van het domein en informeer of ze de naam aan u over willen dragen.
2. Indien men de naam niet wil overdragen dan kunt u gebruik maken van de CO.NL Alternative Dispute Resolution (ADR) procedure. Start een ADR proces tegen de huidige eigenaar van het domein via de bemiddelingsrechtbank waarin u aantoont dat deze de naam heeft geregistreerd met onjuiste intenties. (meer informatie vindt u op onze website)
3. Wanneer u meent dat de ADR niet de juiste procedure is om uw situatie op te lossen, dan kunt u zelf een proces starten tegen de huidige eigenaar bij ieder gerechtshof waar u verwacht meer rechten te hebben dan de deze. (op basis van bijvoorbeeld merkrecht, bedrijfsnaam of een ander recht)
Eenmaal ingelogd kunt u een nieuwe ADR procedure opstarten. Het is van belang dat u er notie van neemt dat er verschillende stappen doorlopen dienen te worden voordat uw case naar de bemiddelingsrechtbank wordt gestuurd. Wanneer u vragen heeft over de procedure en/of het ADR platform, kunt u deze adresseren aan info@adr.eu.
Vandaar ook dat alle vragen mbt ADR’s direct aan de rechtbank gesteld dienen te worden.
Whois
De whois is de database die alle reeds registreerde en gereserveerde .co.nl domeinnamen bevat. Door een naam op te zoeken in deze database kunt u er achter komen of een domeinnaam nog beschikbaar is voor registratie. Indien de naam reeds is geregistreerd, is het tevens zichtbaar wie de naam heeft vastgelegd.
– Gereserveerd (Reserved domain): Het .co.nl domein is gereserveerd en kan niet worden geregistreerd.
– Geregistreerd (Registered): Het .co.nl domein is reeds geregistreerd.
– Foutieve invoer (Invalid): Het ingevoerde .co.nl domein bevat niet toegestane tekens, of bevat minder dan twee dan wel meer dan 63 karakters.
Overdrachten en Verhuizingen
Een verhuizing is de verandering van de registrar die het domein in beheer heeft. Het eigenaarschap van het domein verandert niet.
Op het moment dat wij het verzoek tot overdracht hebben ontvangen, wordt deze overdracht binnen de daaropvolgende uren afgerond.
Wanneer u uw .co.nl domeinnaam door een andere registrar wil laten beheren, dient u het te verhuizen. Uw huidige registrar zal het verzoek tot verhuizing voor u moeten indienen bij de Operator. Daarvoor heeft uw huidige registrar de naam nodig van uw nieuwe registrar. Let wel: de nieuwe registrar dient wel CO.NL geaccrediteerd te zijn!
Op het moment dat de Operator het verzoek tot verhuizing heeft ontvangen, wordt er een email verstuurd naar de nieuwe registrar. Wanneer deze email niet wordt bevestigd, wordt de procedure stopgezet en dient de huidige registrar opnieuw een verzoek tot verhuizing in te dienen.
Opzegging Domeinnamen
1.Wanneer de verloopdatum nog niet is gepasseerd, vraagt u uw registrar om het domein weer te activeren
2.Wanneer de verloopdatum al wel is gepasseerd, maar het domein nog in de quarantaine periode zit, kunt u ook uw registrar vragen om het domein weer te activeren. In dat geval betaald u een extra activeringsfee.
3.Wanneer het domein ook niet meer in de quarantaine periode zit, kunt u het domein direct weer vastleggen (indien niemand u is voor geweest!)
Tijdens deze 45 dagen zal het domein op een OPERATOR-HOLD worden gezet, waardoor de naam niet meer toegankelijk is. Hierdoor wordt de eigenaar er direct op geattendeerd wanneer een domeinnaam is verlopen en kan hij nog ingrijpen.
Gedurende de quarantaine kan de eigenaar zijn domein weer laten activeren via een CO.NL Registrar. De registrar verzoekt de operator dan om de naam weer te activeren en betaald daar voor de registrant, naast de jaarlijkse standaard fee een bedrag ter activering voor.